lørdag 12. desember 2009

Et dukkehjem og vinmonopolet


For noen uker siden var vi i Oslo på klassetur, og var blant annet innom Folkemuseet. Der har de en bygård de har flyttet fra Oslo sentrum, hvor de har innredet stilhistoriske leiligheter fra midten av 1800-tallet frem til nesten nåtid. Har vært der en gang før, men utrolig gøy å se det igjen. Også har jeg jo helt glemt å vise bildene jeg tok der, og det ble en del, så kan nok hende det kommer flere bilder derfra etterhvert.

I første omgang ville jeg vise leiligheten til familien Helmer. Folkemuseet har innredet en leilighet som om den skulle vært hentet ut av "Et dukkehjem". Utrolig mye lekkert og gøy å kunne leve seg inn i hvordan de levde på midten av 1800-tallet. Likte spesielt godt den rosa måneskinnslampen:) Den har i grunn noe asiatisk over seg.

De har også bygget opp gamle Holmestrand Samlag for Brændevinshandel, altså vinmonopolet dengang. Siden jeg jo bor i Holmestrand, måtte jo dette dokumenteres:) Og det var jo absolutt verdt å dokumenteres, utrolig stilige gulvfliser synes jeg:) Nå er det god natt for meg, før en trolig travel dag på jobb.

PS: Beklager dårlig bildekvalitet. Kompaktkamera, mørke rom og stadige glassvegger imellom var ingen god kombinasjon...

2 kommentarer:

mi-rachel sa...

så gøy å se.
elsker slike gamle interiører.

Åpent^hus sa...

Herlig å se sånne gamle stilinteriører - med historiesus i veggene. :) Du må gjerne vise bildene hos deg her også, om du vil. Bare å referere det, vettu. så er det no prob! :) Vil gjerne høre mer om studiet ditt. Ha ei strålend uke!!!!