mandag 24. mai 2010

forts. Urban Eco Chic

Som flere har lurt på har jeg kommet gått i gang med urban eco chic boka:) Jeg vil absolutt si den er å anbefale! Veldig enkel og oversiktlig å lese, korte konsise kapitler om de forskjellige områdene innen for stilen.


Det boka hovedsaklig går ut på er å vise at man kan innrede med stil selv om det skal være miljøvennlig, og det er nettopp denne stilen som kalles urban eco chic. Det legger vekt på at design og interiør skal være både pent, funksjonelt og miljøvennlig. Og at hjemmet skal være sunt å leve i. Balanse er en viktig del av ideen, og da først og fremst at interiøret skal ha en god balanse mellom miljøbevisst ny teknologi, naturlige elementer og vintage elementer. Denne delen treffer meg veldig godt:) Jeg synes interiør defintivt er penest når det har en god balanse av nytt og gammelt, naturlig og mer moderne materialer. Og moderne kan defintivt bety miljøvennlig, selv om vi ofte ikke tenker på en moderne stil som spesielt miljøvennlig. Men moderne teknologi gjør at stadig flere ting blir produsert på en miljøbevisst måte.


Nå skal jeg ikke referere hele boka her, men det er litt om hoved-ideen. Boka inneholder litt teori om "carbon-footprint", hva som gjør et materiale miljøvennlig og tips om både billige og dyre måter å senke husets miljøbelastning på. Litt tørr del å lese, men veldig nyttig for å forstå hva man skal se etter for å finne miljøvennlige alternativer. Videre(det jeg ikke har lest enda:) forteller om miljøvennlige materialer, område for område(vegg, gulv, tak osv...) og om miljøbevisste valg rom for rom. Ser spennende ut:) Og hele veien er det inspirerende flotte bilder:) Alle bildene i dette innlegget er fra boka.


Det er en del av de konkrete tipsene i boka som er ting man vet fra før, men noe er nytt(for meg i hvertfall), så jeg skal prøve å komme tilbake med noen av tipsene senere. Ellers så er det bare å bestille boka:) Jeg bestilte den her. Vet ikke om man kan få kjøpt den i Norge. Nå er det ut å nyte sola før jeg må gjøre litt skolearbeid. Ha en fin dag!

2 kommentarer:

Therese sa...

Tusen takk for tipset, den er skrevet på must-have listen. Jeg la inn en ny bokbestilling hos Capris dagen før jeg så det første innlegget ditt så det må nok vente bittelitt. Jeg likte bildene knallbra så jeg tror absolutt dette er en bok som skal i bohylla mi :)

Malin sa...

Alt som er miljøvennlig liker jeg, så denne boka hørtes perfekt ut ! Likte lyden av Urban Eco Chic :)